Дядо Николай – пловдивският владика, направо ни шашна със словото си по случай Съединението. По-скоро разединение проповядваше светиня му, отколкото съединение.
Младите хора, учили и учещи на запад са инструмент на злото. Връщайки се у нас, те са готови да прилагат насила наученото с методите на Инквизицията. И това го казва точно човекът, прочул се със слабостта си към скъпите вещи и коли, произведени точно там, на Запад.
Едва ли патриархът носи „Ролекс“ на ръката си и се вози в последен модел западен автомобил, както прави това митрополит Николай.
Очевидно речта му крие препратки към управлението на харвардците, но в същото време означава и подадена ръка към управленците симеоновската правна школа.
Не изпускай тези оферти:
Или пък към онези, които са завършили обучението си на Изток. Самият дядо Николай е възпитаник на Московската духовна академия. Въобще Синодът на БПЦ тачи май Московската патриаршия повече от Вселенската, повече дори и от народа си.
Няма и как да бъде друго, след като немалка част от достолепните синодални старци с гордост и достойнство са служили на църквата, и на ДС. Затова и вярващи изразяват вярата си към Бога, без да вярват много на православните архиереи.
Вярващият православен християнин пали свещи и се моли Богу горещо, като игнорира тези, които ръководят църквата, защото за съжаление някои от тях не са нито морален коректив, нито пример.
Затова е и толкова силно разединението от думите на Николай. Все пак той е от по-младите владици и би трябвало да изгражда една нова представа за висините на БПЦ.
Вместо това той проповядва най-консервативни схващания. И сам изпада в противоречия. Все пак на ръката си не носи „Пальот“, и не се вози в Лада или Москвич.
Янаки Кънчев, Стара Загора, за „Ретро“.